برای تکمیل یک ساختمان مراحل زیادی طی می‌شود که گاهی ترتیب آن‌ها نیز مهم می‌باشد. احتمالا داشتن یک چک لیست از همه مراحل مورد نیاز برای ساختن ساختمان کار شما را راحت تر خواهد کرد. در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام مراحل را به طور کامل تشریح کنیم. در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد مراحل ذکر شده می‌توانید با شرکت پیمانکاری ثقال سازه تماس بگیرید. همچنین در قست ” پروژه‌ها ” نمونه کارهای اجرای توسط تیم ما را مشاهده کنید.

برای آغاز عملیات ساختمانی ابتدا مکان مورد نظر بررسی می‌شود،  فاصله تا خیابان و پل و منابع آب و غیره اندازه گیری شده و خاک زمین وارسی می‌شود . آزمایش خاک به این دلیل صورت می‌گیرد که مطمئن شویم خاک منطقه توانایی تحمل بار ساختمان یک یا چند طبقه را دارد . باید منطقه را از لحاظ دسترسی به جاهای مختلف بررسی کرد تا از امکان عبور و مرور ماشین آلات اطمینان حاصل شود.

قدم بعدی پیاده کردن نقشه و نقشه برداری است. اگر سازه کوچک باشد این کار به صورت دستی و با استفاده از متر و ریسمان و گچ انجام می‌شود و اگر عظیم باشد با دوربین نقشه برداری صورت می‌گیرد. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل در ساخت سازه است و اگر به درستی صورت نگیرد گاهی ممکن است منجر به لزوم تخریب ساختمان گردد. در این مرحله نقشه از روی کاغذ بر روی زمین پیاده می‌شود. در واقع باید با استفاده از روش های مختلف، محل پی ها ، ستون ها و … مشخص شود.

مراحل بعدی که شامل اجرای سازه ساختمان، اجرای تاسیسات ساختمان و ظریف کاری و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان است به صورت سه فاز مجزا در ادامه توضیح داده خواهند شد.

فاز اول: اجرای سازه ساختمان

روند اجرای فاز اول به صورت زیر است:

1- گرفتن پروانه ساخت

بعد از تصمیم گیری در مورد اجرای سازه ساختمان به صورت مسکونی یا تجاری، لازم است که مجوزهای لازم از جمله پروانه ساخت دریافت شود. این پروانه به شما اجازه می‌دهد که در محیط شهری به ساخت و ساز بپردازید و از برخی امکانات آنها استفاده کنید. مدارک مالکیت و مواردی مانند سند زمین و مشخصات هویتی و همچنین تعیین کردن یک مهندس ناظر، از مواردی هستند که برای گرفتن پروانه ساخت نیاز خواهید داشت.

2- گودبرداری

به محض گرفتن پروانه ساخت، می‌توانید روند ساخت و ساز خود را شروع کنید و در اولین مرحله باید گودبرداری و پی کنی را انجام دهید. در نقشه اولیه که توسط مهندس سازه تهیه شده است، مشخص می‌شود که تعداد طبقات ساختمان به چه صورت است و باید فونداسیون آن با چه طول و عرضی اجرا شود. هرگز در نحوه اجرای فونداسیون دخالت شخصی نداشته باشید.

3- مقاوم سازی

زمانی که پی کنی و گودبرداری زمین به پایان رسید، لازم است که وضعیت آن را از لحاظ استحکام مورد بررسی قرار دهید. این موضوع نیز باید توسط مهندس سازه انجام گیرد و در صورت نیاز به شما اعلام می‌شود که نیاز به چه سبکی از مقاوم سازی خواهید داشت. حتی ممکن است با توجه به شرایط زمین، از شما خواسته شود که یک یا دو ردیف دیوار سنگی ایجاد کنید تا از لحاظ استحکام زمین اطمینان حاصل شود.

4- پیاده کردن پی‌های ساختمان

زمانیکه گودبرداری به پایان می‌رسد، لازم است که برای مقاوم سازی و همچنین تراز کردن سطح داخلی پی، از یک بتن با محتوای سیمان پایین استفاده کنید که به عنوان مگر شناخته می‌شود. بتن مگر برای بالا بردن کیفیت اجرای فونداسیون و راحتی در آرماتور بندی ساختمان مهم است.

5- آرماتوربندی فونداسیون ساختمان

تا اینجای کار با یک یا چند ردیف پی ساختمانی آماده شده از قبل مواجه هستید که تمامی نکات و اصول مهندسی بر روی آنها پیاده شده است. در این مرحله مهندس سازه و مهندس ناظر از شما می‌خواهد که فرایند آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید. در این مرحله، به شما گفته می‌شود که از چه حجمی از میلگردها و با چه قطری استفاده کنید. هر چه تعداد طبقات ساختمان شما بیشتر باشد، تراکم و قطر میلگردها در آرماتور بندی فونداسیون نیز بیشتر خواهد بود. اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید، بهتر است اجرای آن را به یک شرکت پیمانکاری ساختمان واگذار کنید.

6- قالب بندی فونداسیون ساختمان

اجرای فونداسیون و آرماتور بندی آن با قالب گذاری و بتن ریزی به پایان می‌رسد. از طرفی دیگر، تماس مستقیم بتن با خاک باعث می‌شود که رطوبت آن هرچه سریعتر خارج شده و کیفیت بتن از دست برود. مهندسین سازه برای این مرحله از قالب‌های فلزی یا قالب‌های چوبی استفاده می‌کنند که هم از خروج بتن و آب سیمان جلوگیری می‌کند و هم شکل اولیه فونداسیون حفظ می‌شود.

7- بتن ریزی ساختمان

آخرین مرحله اجرای فونداسیون ساختمان، بتن ریزی است. در این مرحله، بعد از چیدن آرماتور و قرار دادن قالب‌ها، لازم است که فضای آنها با استفاده از بتن پوشش داده شود. معمولاً در این مرحله از بتن آماده استفاده می‌شود که کیفیت و نوع آن از قبل تعیین شده است. ویبره زدن برای از بین بردن تخلخل و حباب هوا و همچنین افزودن برخی افزودنی های بتن برای جلوگیری از تأثیر شرایط محیطی، مواردی هستند که در این مرحله باید انجام گیرد.

8- ساخت و اجرای اسکلت فلزی

هنگام اجرای فونداسیون و آرماتور بندی آن، باید این نکته پیش‌بینی شود که اسکلت فلزی ساختمان به چه صورت است. اگر قرار است که از اسکلت فلزی در مورد آن استفاده شود، باید صفحه ستون و پایه‌های آن در بدنه فونداسیون قرار گیرد و همزمان با بتن ریزی، فرایند تنظیم کردن آنها نیز انجام شود. در مراحل بعدی با استفاده از جرثقیل و فرآیند جوشکاری، به راحتی می‌توان اجرای اسکلت فلزی را انجام داد. البته قرار گیری تمامی قسمت‌های این اسکلت باید تحت نظارت مهندس ناظر و تحت کنترل مهندس سازه انجام گیرد.

9- ساخت و اجرای اسکلت بتنی

اگر برای اجرای اسکلت ساختمان، استفاده از بتن و آرماتور بندی را انتخاب کرده‌اید، در این صورت باید با تهیه میلگرد و بتن آماده مورد نیاز، به ترتیب قالب گذاری و بتن ریزی ستون‌ها، قالب گذاری و بتن ریزی سقف‌ها و اجرای هر کدام از طبقات پروژه را به صورت مجزا انجام دهید. از لحاظ مهندسی و هزینه، اسکلت‌های بتنی گزینه مناسبی به شمار می‌رود، اما زمان اجرای آن نسبت به اسکلت‌های فلزی بیشتر است.

10- اجرای سقف ساختمان

اجرای سقف نیز از لحاظ فرآیندها و ابزارهای استفاده شده، تقریباً مشابه با اجرای کف ساختمان است؛ با این تفاوت که در اجرای سقف، حد فاصل بین آرماتورها با استفاده از تیرچه یا سایر وسایل سقف پوشش داده می‌شود. در مورد اجرای سقف گزینه‌های مختلفی مانند سقف تیرچه و بلوک، سقف تام، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس و سقف تیرآهن در اختیار دارید.

11- دیواری چینی بیرونی و داخلی ساختمان

آخرین مرحله از فاز اولیه اجرای ساختمان را دیوار چینی بیرونی و داخلی آن شامل می‌شود. در پروژه‌هایی که از اسکلت فلزی یا بتنی به عنوان بدنه اصلی آنها استفاده می‌شود، چیدن دیوارها و استفاده از سفال بسیار راحت است و نیازی به دقت بالا برای تنظیم کردن بلوک یا آجر نیست. برای اجرایی دیوارها می‌توانید از سفال، بلوک‌های سبک، دیوارهای پیش ساخته و یا آجر استفاده کنید.

 

پس از اجرای این مراحل، ساخت سازه ساختمان تمام شده و شما باید فاز دوم را شروع کنید.

مطالعه مقاله فاز دوم ساخت ساختمان، اجرای تاسیسات

[vc_btn title=”تماس با ما” color=”orange” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fsegalsazeh.com%2Fcontact-us%2F|||”]